Du er her: Hjem > Lysparade 1.februar 2019 > Paradepartnere

Paradepartnere

Da Sydfyns Kulturforening lavede den første parade 15.september 2017 var det første gang, vi gjorde det. Det var vildt og fantastisk – og et ALT for stort arbejde for de 6-8 personer, vi var, til at planlægge, udføre og afvikle arrangementet.

Vi er stadig tossede efter at lave flere parader, MEN vi har brug for nogle flere om bord. Folk, der ligesom os synes, at idéen er så spændende, at de vil bruge deres netværk og et begrænset antal timer til at hjælpe os.

Belært af erfaringen fra sidste år, ved vi nu, at der er brug for fokus på en række praktiske funktioner, hvis paraden skal blive en god oplevelse for alle de mange herlige mennesker i alle aldre, der gerne vil deltage.
Vi har derfor beskrevet, hvilke områder vi har brug for hjælp til, og det er her, du kommer ind i billedet J
Vi vil gerne invitere dig til at blive Paradepartner, hvor du sammen med en kontaktperson fra vores styregruppe tager særligt ansvar for en afgrænset opgave.

Herunder finder du en beskrivelse af de forskellige funktioner, der skal varetages. Vi har forsøgt at være så præcise som muligt med at forklare, hvad opgaven går ud på, hvornår den finder sted og ca. hvor stort tidsforbrug, man skal regne med, så du har mulighed for at tage en beslutning på et oplyst grundlag.
Hvis der er en af opgaverne, du har lyst til at byde ind på, foreslår vi, at du finder et par venner, der også vil være med, så det ikke kun bliver en opgave, der skal løses, men også en dejlig oplevelse sammen med folk du holder af.
Jo flere fællesoplevelser vi får, jo dybere bliver vores relationer – og når alt kommer til alt, er det jo det, vi tager med os videre frem i livet ;-)
Er du interesseret, hører vi meget gerne fra dig. Det nemmeste er, hvis du skriver til foreningens mail: sydfynskulturforening@gmail.com , men du kan også tage kontakt med de ansvarlige for hvert område telefonisk, hvis du har spørgsmål.

Er du stadig lidt usikker på, hvordan du vil indgå, er du velkommen til at vente med at tage stilling til efter vores åbne møde på biblioteket d.8.oktober kl. 19.

Vi mangler partnere til følgende opgaver:

1.Partner til paradens ”ydre ring” – antal hjælpere: 10 til 15
2.Partner til workshop-assistenter – antal hjælpere: 6-8
3.Partner til dukkefølgere – antal hjælpere:  12-16
4.Partner til Sektionsledere med runnere: antal hjælpere: 10-12
5.Partner til Efterfesten: antal hjælpere 10

1.Partner til paradens ”ydre ring”
Inden paraden:
Du – og dine venner - skal sørge for at Paraderuten er mærket klart op, så publikum ved, hvor de skal stå og - især - ikke stå! I skal sørge for, at alle paradehjælpere ved, at deres arbejde er at gå foran, langs siderne og bagved paraden. Her skal de sørge for, at der er plads nok til paraden, at tilskuere bliver indenfor deres markerede område og at biler, der ikke overholder afspærringerne, venligt men bestemt får besked på, at de lige må vente, til paraden er passeret.

Under paraden:
Du og dine hjælpere danner den ydre ramme om Paraden, så dem der går i Paraden med lanterner og dukker og sære kostumer kan koncentrere sig om at se godt ud og have det sjovt

Efter paraden:
Når paraden er slut, skal I sørge for at afmærkningerne/afspærringerne bliver taget ned. Du skal arbejde tæt sammen med Peter Ørting og Nadja/Svendborg Event.
Peters tlf.nr: 23393911

Kvalifikationer:
Du skal være venlig og fattet i let tilspidsede situationer. Du skal være god til at organisere. Du skal være indstillet på at gå med et flot kostume med lys i men OGSÅ evt. med en gul vest med Sydfyns Kulturforenings Logo på ryggen. Vi anbefaler, at du søger stillingen sammen med et par venner med samme kvalifikationer, der vil hjælpe dig med koordineringen.  Du – og dine venner – vil også blive bedt om at finde frivillige, der kan indgå i opgaven.

Tidsforbrug:
Du og/ eller et par af dine venner skal deltage i et styregruppemøde d. 5.november fra 19.30-20.30 i Svendborg Forsamlingshus, hvor vi taler opgaven igennem, hvor du kan stille spørgsmål, og vi kan svare og finde den bedste måde at løse dem på.
I perioden fra primo november – primo januar skal I snakke med jeres netværk og få samlet hele gruppen, der skal løse opgaven d. 1.februar.

Medio januar mødes du/I med Peter Ørting og Nadja fra Svendborg Event i ca 1 time og får styr på, hvor der skal spærres af, med hvad og hvornår.

I ugen op til paraden holder Styregruppen koordineringsmøder hver aften. Du/vennerne skal møde op mandag d. 28.januar kl.17, så vi kan koordinere det sidste.

Løn:
Løn er der ikke noget af, men fornøjelsen ved at skabe trygge rammer for rigtig mange mennesker. Gode minder. Nye venner. Dybere venskab med dem, du allerede kender. En god fest i Svendborg Forsamlingshus d. 1. februar, når paraden er overstået. Retten til fremover at kalde sig ”Paradist” ;-)
Antal hjælpere: I skal være 10-15 i alt.

2.Partner til workshop-assistenter

Inden Paraden:
Du og dine hjælpere er med til at skabe en god stemning undervejs i de forskellige workshops. Du har styr på tid, sted og  nøgler og får deltagerlister af Marie Hauberg, så I også kan støtte work-shop instruktøren med overblik over, hvem der kommer. Assistenterne sørger for kaffe og te ( og er der nogen, der bager en kage, er det bestemt også HELT i orden!!) og hjælper til i værkstedet, så du og dine venner må også gerne have lyst til at være en del af den kreative proces.

Der skal kun være 1-2 assistenter pr. Workshop, så det er nemt at dele opgaverne imellem sig.
Selvfølgelig skal assistenterne også være med til at rydde op, når workshoppen er færdig ;-)

Kvalifikationer:
Du skal have lyst til at hygge om folk og sørge for, at både deltagere og instruktører har en god oplevelse. Du skal holde af at skabe noget sammen med andre og ikke være bleg for at gi’ et nap med, hvor der nu er brug for det.

Tidsforbrug:
Du – eller en af dine venner - skal deltage i et styregruppemøde d. 22.10 i Svendborg Forsamlingshus fra 19.30-20.30, hvor vi taler opgaven igennem og finder de bedste måder at løse opgaverne på.

Marie Hauberg er din primære kontakt på opgaven.
Maries tlf.nr: 30138264
Danse Workshop begynder allerede medio oktober, og kostume- workshoppen afholdes 9.november, så du skal hurtigst muligt aktivere dit netværk og finde nogle, der har lyst til at hjælpe dig. Resten af vores work-shops bliver først afviklet i de sidste to uger af januar, så der har du lidt bedre tid  til at finde folk. :-)

Der er 7 workshops:
Dans er vores mest omfattende work-shop. Den afholdes over 10 gange på flg. datoer:

Lørdag d. 13 oktober          kl. 12 – 14
Onsdag d. 24 oktober         kl. 17 – 19
Lørdag d. 27 oktober           kl. 12 - 15
Fredag d. 2 oktober             kl. 16 - 18
Søndag d. 11 nov.               kl. 11 - 14
Onsdag d. 21 nov.              kl. 17 - 19
Lørdag d. 24 nov.                kl. 12 - 15
Onsdag d. 9 jan.                  kl. 17 - 19
Søndag d. 27 januar            kl. 11 - 14
Torsdag d. 31 januar           kl. 16 - 18      Generalprøve

Har du – eller andre hjælpere - lyst til at følge danseforløbet som deltager, vil det være en rigtig god måde at kombinere opgaven som assistent med alt det sjove! Kan det ikke lade sig gøre, er det vigtigste, at der er assistenter på nogle af de første gange.

Kostumeværksted i Svendborg Forsamlingshus:
10.november kl.12-16

Åbent Lanterneværksted i Svendborg Forsamlingshus:
19-20. Januar kl.10-16 + 23.januar kl.16-20 + 26.-27. Januar kl. 10-16

Lyspoi i Cirkusrummet på Frederiksøen:
26.januar fra 11-15

Rumsterstænger (sted oplyses senere, men formodentlig på Frederiksøen)
26.januar fra 11-15

Løn:
Løn er der ikke noget af, men I bliver en vigtig del af et stort fællesskab og I vil opleve, at I er betydningsfulde. I vil helt sikkert møde mange nye og ”gamle” ansigter, og I er selvfølgelig inviteret til vores ”Paradist-fest” fredag d.1. februar efter paradens afslutning.

Antal Værkstedsassistenter:
6-10 personer, der kan fordele opgaverne imellem sig

3.Partner til Dukkefølgere

Du er koordinator for dukkefølgerne, som er de hjælpere, der skal være rundt om hver enkelt gigantdukke i paraden og sikre, at der er plads til dukkerne, så dukkeførerne kan koncentrere sig om at føre dukkerne stabilt og ensartet.

Inden Paraden:
Du skal sammen med Marie Snede gennemgå opgaven, så du kan formidle den videre til dem, der gerne vil hjælpe med denne opgave.

Under Paraden:
Du skal sørge for at hver enkelt gigantdukke har en gruppe på 2-4 personer, der sørger for at der er fri bane, så dukken kan komme frem. Dem, der fører dukkerne, har nok at gøre med at danse med dukkerne, så de bevæger sig flot – derfor er jeres opgave, at de kan koncentrere sig om det, så de ikke skal bruge kræfter på at tjekke, om der er småbørn, handicapscootere eller andet i vejen.

Efter Paraden:
Når paraden er afviklet, skal I hjælpe med at få dukkerne båret hen til deres opbevaringsplads.

Kvalifikationer:
Du skal være systematisk, rolig under pres og kunne bevare overblikket. Kunne skabe en god og tillidsfuld atmosfære blandt dukkehjælperne og dukkeførerne og sikre, at aftalerne om den praktiske afvikling bliver overholdt.

Tidsforbrug:
Du – og/eller en af dine venner - skal deltage i et styregruppemøde i Svendborg Forsamlingshus d. 19.november fra 19.30-20.30, hvor vi taler opgaven igennem.

Din kontaktperson bliver Marie Snede.
Marie Snedes tlf.nr: 61271883

I perioden fra primo november – primo januar skal I snakke med jeres netværk og  få formidlet opgaven og fange folk ind til at løse den. I januar vil Marie Snede indkalde dig og dine venner til et møde, hvor I gennemgår ruten i praksis. Varighed: max. 1 time. I ugen op til paraden kan der blive brug for koordineringsmøder.
Mandag d. 28.januar kl.17 er der møde for alle hjælpere, hvor vi koordinerer det sidste.

Løn:
Løn er der ikke noget af, men du bliver en vigtig del af et stort fællesskab og den opgave, du løser sammen med dine venner er fuldstændig afgørende for om paraden kommer til at fungere godt og sikkert. I er naturligvis alle sammen inviteret med til vores fælles ”Paradist-fest” i Svendborg Forsamlingshus  1.februar efter afslutningen af paraden.

Antal hjælpere:
Vi regner med mindst 4-5 gigantdukker i Paraden, der ideelt set hver har brug for et par personer foran og bagved dukkerne, så det svarer til ca. 20 prs., men mindre kan gøre det ;-)

4.Partner til Sektionsledere og runnere

Du – og dine venner -  skal sikre Paradens flow og sammenhængskraft. Paraden fungerer nemlig bedst, når den bevæger sig fremad i tæt formation og ikke går i opløsning i små grupper. Derfor har vi brug for, at hver sektion (og der er mindst 4) har en leder, der sørger for at holde trit med sektionen foran eller – hvis de går for hurtigt – får givet besked op foran, om at de skal sætte tempoet ned. Det kan enten ske ved hjælp af walkie-talkie/telefoner  eller gode ben J

Vores erfaring fra sidste år er, at det er virkelig vanskeligt at høre ringetoner, bips eller noget som helst andet, når paraden ruller, og vi er derfor ret sikre på, at vi får det bedste resultat ved at have 2-4 runnere tilknyttet hver sektion, der kan løbe frem og tilbage med besked.

Inden Paraden:
Du skal få fat i de folk, der skal bruges til opgaven og forklare dem, hvad det går ud på. I de sidste par uger før paraden 1.februar, skal du forvente et par koordinerende møder.

Under Paraden:
Det er dit/jeres ansvar, at såvel Runnere som Sektionsledere er helt klar over deres opgaver, og at de forstår betydningen af, at det kun er dem, der kan skabe den nødvendige sammenhæng i paraden.

Efter Paraden:
Du skal sikre at såvel Runnere som Sektionsledere først forlader deres positioner, når Paraden er afsluttet.

Kvalifikationer:
Du skal kunne bevare overblikket også i pressede situationer og manøvrere i potentielt kaos. Du bliver en vigtig brik i, at afviklingen af Paraden forløber planmæssigt, og du skal derfor ikke være bange for at tage lederskab og sikre, at dem, der er valgt til opgaven føler ansvar og ved, hvad der kræves/forventes af dem.

Tidsforbrug:
Du skal bruge tid på at få formidlet opgaven, så alle er klædt på til at løse funktionerne.
Du  og evt. nogle venner skal deltage i et styregruppemøde i Svendborg Forsamlingshus d.3.december fra 19.30-20.30, hvor vi taler opgaven igennem, så du har mulighed for at spørge, og vi har mulighed for at svare.
Josefine Ottesen bliver din kontaktperson.
Josefines tlf.nr: 30335427
I perioden frem til primo januar skal du formidle opgaven i dit/ jeres netværk og få et passende antal til at melde sig.I ugen op til paraden kan der blive brug for koordineringsmøder.
Vi skal alle mødes mandag d. 28.januar, så vi kan koordinere det sidste.

Løn:
Løn er der ikke noget af, men du bliver en vigtig del af et stort fællesskab. Din opgave har stor betydning for paradens samlede udtryk, og du vil helt sikkert møde nye venner og uddybe venskaber med folk, du allerede kender. Du/I er naturligvis alle sammen inviteret med til ”Paradistfest” fredag d.1.februar i Svendborg Forsamlingshus efter paraden.

Antal hjælpere: 4-6 Sektionsledere og 10-20 Runnere.

1. Partner til efterfesten

Efter Paraden skal alle, der særligt har bidraget til planlægning og gennemførsel af Paraden, samles og nyde glæden over fællesskabet, oplevelserne og feste sammen. Det skal være sjovt, hyggeligt og måske også lidt vildt - i lanterneskær og vinternat. Det må gerne være en aften, vi sent vil glemme. I kan sagtens være flere ansvarlige på denne opgave.

Inden festen:
Du/I skal være ”festudvalget”, der planlægger og laver rammerne og indholdet for vore fælles ”Paradist-fest”.
I skal have styr på både ideer og alt det praktiske: Stedet, mad, drikkelse, indkøb, pyntning, musik, masser af overraskelser osv.
Vi sætter selvfølgelig et budget af til det, så I har noget at lege med.

Under festen:
Du/I skal sørge for, at aftenens ”program” kan gennemføres, at ”forsyningerne” ikke slipper op, og at der ryddes op undervejs.

Efter festen:
Du/I skal sørge for, at der er folk til at rydde op efter festlighederne - og det skal helst være samme aften, for sArt Danseteater indtager hele huset dagen efter :-)

Kvalifikationer:
Du/I skal have lyst til at sætte ”barren højt” og ikke være bange for at give den gas. Du/I skal kunne holde overblik – også økonomisk -  stå bag en bar, men også svinge en kost.

Tidsforbrug:
Der skal holdes 2-3 planlægningsmøder. Du/I skal deltage i et styregruppemøde i Svendborg Forsamlingshus d. 17.december fra 19.30-20.30., hvor vi snakker mulighederne igennem, og hvor du/I kan spørge, og vi kan svare.Bente Brynnum er din kontaktperson.
Bentes tlf.nr: 20574004
Fredag den 1.februar skal afsættes til forberedelser, indkøb, til at feste, og til at rydde op - men vi hjælpes selvfølgelig ad!
(Og så skal du/I vel også med i selve Paraden?)

Løn: Løn er der ikke noget af, men du bliver en vigtig del af et stort fællesskab og får fornøjelsen af at opleve de mange glade og trætte paradister lyse op og more sig til den fest, som du har været med til at lave. Jeres opgave er faktisk noget af det allervigtigste i hele forløbet, for Sydfyns Kulturforening vil RIGTIG gerne takke de mange mennesker, der har deltaget i at få paraden til at lykkes, med en dejlig, hjertevarm fest.

Antal hjælpere: 8-10 personer